e-commerce marketing dla małych sklepów

Motorem napędowym większości gospodarek są małe i średnie firmy. Nie inaczej jest w Polsce – niemal co druga transakcja w handlu detalicznym odbywa się w takim miejscu. Aby utrzymać konkurencyjną pozycję na rynku, firmy takie muszą dopasowywać się do zmiennych trendów i pod względem technologicznym co najmniej nadążać za konkurencją. Powoduje to konieczność rozsądnego inwestowania w e-commerce marketing.

Popularny przesąd głosi, że handel w Internecie podlega podobnym zasadom, co ten w kanale tradycyjnym. Wiara w niego wywołuje z reguły szereg problemów z konwersją i zarządzaniem swoim sklepem internetowym. Podobnie rzecz ma się z marketingiem – ten w wariancie stworzonym dla e-commerce, diametralnie różni się od swojego “analogowego” odpowiednika.

Miejsce sprzedaży

W handlu tradycyjnym, lokalizacja sklepu może mieć kluczowe znaczenie. Miejsca z lepszym dojazdem, dostępem do większych parkingów, położonym obok komplementarnych punktów usługowych, itd. zwykle zbierają potężną premię w postaci przyciągania klientów spontanicznych. Cukiernia na rynku miasta czy np.  kiosk prasowy na dworcu zwykle nie narzekają na brak klientów. W e-commerce ta zasada nie działa. Tu nie można liczyć na to, że klient przypadkiem będzie przechodził obok danego sklepu internetowego. W Internecie klienci zawsze podróżują w drodze do jakiegoś celu. E-commerce marketing dla małych sklepów musi więc koncentrować się głównie na przechwytywaniu takich osób i kierowanie ich na swoją platformę. Można to osiągnąć np. poprzez publikację reklam adresujących konkretny problem klienta, tworzenie ciekawych poradników na blogu, organizowanie webinarów, itd.

Relacja z produktem i klientem

Towarem deficytowym w e-commerce jest zazwyczaj znajomość produktu i kontakt z odbiorcami. Zwykle proces sprzedaży i komunikacji w Internecie przypomina sklep samoobsługowy: klienci trafiają na stronę, czytają opisy produktów (zwykle skopiowane od producenta), podejmują decyzję zakupową, dostają kilka e-maili, związanych z obsługą płatności i wysyłką, po czym relacja zamiera. Pozostawia to spore pole do popisu dla bardziej ambitnych biznesów. E-commerce marketing ma wówczas wiele wspólnego z marketingiem doświadczeń i tzw. strategią umami, która mówi o przekraczaniu oczekiwań klienta i zaskakiwania go. Można to robić na każdym etapie sprzedaży – publikując ciekawsze i oryginalne opisy produktów, dzieląc się własnymi wrażeniami z użytkowania, publikując poradniki i wskazówki zakupowe, wysyłając newslettery i kupony zniżkowe czy np. dbając o jakość opakowania, dorzucając do paczek gratisowe próbki, okolicznościowe kartki czy cukierki.

Twarde dane są dane

W e-commerce, odwrotnie niż w handlu tradycyjnym, sprzedawca jest w stanie dowiedzieć się o swoim kliencie bardzo dużo, bez konieczności rozmowy. Osobną kwestią jest, czy te informacje zbiera i w jaki sposób tę wiedzę wykorzystuje. Dane z chociażby Google Analytics, Facebook Pixel i innych systemów pozwalają ocenić, co najmocniej przyciąga uwagę klientów, które produkty omijają, jaki rodzaj treści angażuje najmocniej, itd. E-commerce marketing nie funkcjonuje w próżni, gdzie zarzuca się na klienta przynętę i czeka, aż on się na nią złapie. Dane, zbierane podczas aktywności odbiorcy w sklepie, to czytelny komunikat, które strategie danego sklepu się sprawdzają, a które nie. Ich analiza ma także dodatkową zaletę: pozwala ograniczyć ryzyko pomyłek biznesowych i złych inwestycji. 

Małe sklepy internetowe, mimo swojego rozmiaru, dysponują ogromnym potencjałem. Aby go uwolnić, potrzebują jedynie dostosować się do sposobu myślenia, problemów czy stylu życia swoich klientów i dostarczać im dokładnie ten rodzaj wrażeń, produktów oraz treści, jakiego oni potrzebują. Nie jest to proste, ale pozostaje w zakresie możliwości małej firmy. E-commerce marketing nigdy nie polegał na wielkich budżetach – tu zawsze bardziej liczyła się empatia, zaangażowanie i umiejętność wyciągania wniosków. Tylko dzięki tym wartościom możliwe jest znalezienie odpowiedniej formuły oraz motywacji do testowania nowych rozwiązań i burzenia status quo.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij