Pozycjonowanie stron internetowych, znane również jako SEO (Search Engine Optimization) jest zbiorem działań, które podejmuje się w celu osiągnięcia przez daną stronę wyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google na kluczowe frazy. Takie działania pomagają w dopasowaniu witryny zarówno do wymagań stawianych przez Google, jak i do potrzeb użytkowników sieci. Proces pozycjonowania strony internetowej wiążę się z optymalizacją witryny pod kątem funkcjonalnym i technicznym, aby spełniała ona wyżej wymienione wymagania, czego skutkiem jest poprawa ruchu na stronie i większa sprzedaż.
Od czego zależy efekt pozycjonowania?
Często chcemy wiedzieć, kiedy i jak można osiągnąć efekt pozycjonowania. Żadna sprawdzona agencja SEO ani żaden doświadczony specjalista SEO nie może odpowiedzieć dokładnie na takie pytanie. Wynika to z tego, że branża marketingu internetowego zmienia się szybko, a sukces w pozycjonowaniu zależy od bardzo wielu czynników. Specjalista jest w stanie, na podstawie analizy branży i konkurencji oraz audytu witryny, zaproponować możliwe efekty, ale nie jest w stanie ich zagwarantować. Istnieje wiele czynników, które mogą mieć wpływ na wynik konkretnej kampanii pozycjonowania. Są to m.in.: ilość i jakość treści, początkowy stan optymalizacji technicznej Twojej witryny, liczba i jakość linków prowadzących do Twojej witryny, szybkość strony, historia domeny i konkurencja w Twojej branży. Po wybraniu słów kluczowych czeka na nas jeden z najważniejszych kroków. Audyt SEO powinien mieć miejsce zawsze na początku procesu pozycjonowania. Zajmuje się on znalezieniem ważnych elementów, nad którymi trzeba popracować, aby ruch na stronie się zwiększył. Audyty SEO, które zajmują się osoby bez dostępu do wielu narzędzi i dużego doświadczenia, nie są tak kompleksowe, jak te, którymi zajmują się agencje SEO, jak np. Agencja Harbingers.
Na czym polega dobre pozycjonowanie stron?
Audyt SEO powinien składać się z analizy czynników, takich jak on-site, off-site, Robot i User Experience (UX). Do pierwszego należy między innymi: budowa adresów URL, sprawdzenie struktury strony, występowanie i długość meta tagów czy linkowania wewnętrznego. Do zadań on-site’owych należy także sprawdzenie funkcjonalności strony na urządzeniach desktopowych i mobilnych. Do zadań off-site’owych można zaliczyć, działania, takie jak: linki ze stron zewnętrznych kierujących do witryny, profile na portalach społecznościowych, katalogi i NAP-y. Robot jest mapą strony (sitemap.xml) i powinien zawierać wytyczne dla robotów crawlujących (plik robots.txt), renderowanie strony czy błędy 404 na stronie. UX to doświadczenie użytkownika wynikające z korzystania z serwisu. Niezawodne pozycjonowanie wymaga zaangażowania i czasu – zarówno ze strony wykonawcy, który zajmuje się pozycjonowaniem, jak i właściciela witryny www. Dobre pozycjonowanie stron internetowych jest związane z produkcją treści pod SEO. Niektóre z nich widać na pozycjonowanej stronie i powinny wyróżniać się dobrą jakością (np. artykuły na bloga, opisy kategorii, opisy produktów), inne używa się poza nią (np. w artykułach sponsorowanych lub katalogach stron, gdzie można umieścić mniej skomplikowane teksty). W pozycjonowaniu najważniejszą rolę spełniają działania on-site’owe, które wykonuje się na poddawanej procesie pozycjonowania stronie internetowej. Nie można skutecznie pozycjonować strony, która nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem funkcjonalności, zawartości czy działania. Różne zmiany, aktualizacje i poprawki okazują się konieczne przez cały okres pozycjonowania witryny.