5 zalet sprzedaży wielokanałowej
Obecne czasy, ze względu na szeroki dostęp konsumentów do wielu przydatnych narzędzi, wymagają od działających firm nastawienia się na sprzedaż za pośrednictwem różnych kanałów. Przykładem tego są stacje telewizyjne, które oprócz emitowania treści w tradycyjny sposób, coraz częściej oferują widzom możliwość wykupienia abonamentu do oglądania programów w sieci.
Jak wygląda sytuacja firm, które prowadzą sprzedaż zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w internecie? Co mogą w ten sposób uzyskać?
Możliwość zamawiania produktu w sieci i odbioru w sklepie
By stale radzić sobie z wyzwaniami rynku, należy wykorzystywać takie możliwości, jak np. kampania produktowa w Internecie oraz sprawnie kierować klientów na swoje witryny. Wiele osób przed dokonaniem zakupu poszukuje bowiem przydatnych informacji w sieci, zapoznając się ze szczegółowymi opisami produktów oraz opiniami innych ludzi. Warto więc umieszczać na stronach unikalne teksty, dostarczające danych na temat artykułów bądź usług oraz umożliwić użytkownikom dodawanie krótkich recenzji zakupionych produktów.
Takie działania korzystnie wpływają na sprzedaż, zwłaszcza jeżeli użytkownicy po zapoznaniu się z ofertą mogą zarezerwować egzemplarz interesującego ich produktu do odbioru w sklepie stacjonarnym. Przydatny może być również remarketing dynamiczny Google. Osoba, która odkłada decyzję zakupową, poszukując ponownie informacji ma dzięki niemu większą szansę na trafienie dokładnie do tego samego sklepu, który już kiedyś odwiedzała.
Możliwość dotarcia do klientów preferujących dany sposób zakupu
Stosowanie kilku kanałów sprzedaży jest wdrażane przez niemal każdą wielką firmę, która jest w stanie zaprezentować swój produkt lub usługę zarówno osobiście, jak i w Internecie oraz przez telefon. Większość konsumentów dokonuje zakupu na różne sposoby, jednak niemal każdy z nich posiada swój ulubiony. Mimo że rozmowy z telemarketerami są powszechnie uznawane za męczące i niepożądane, to istnieje pewna grupa ludzi, którzy lubią spędzać czas przy telefonie i chętnie składają zamówienia tą drogą.
Coraz więcej osób preferuje zakupy w sklepach internetowych, dlatego warto skorzystać z takich narzędzi, jak sieć reklamowa, by dotrzeć do dodatkowych klientów. Sprzedaż tradycyjna natomiast, doskonale sprawdza się w przypadku produktów, co do których ludzie w dalszym ciągu odczuwają potrzebę obejrzenia ich z bliska i zapoznania się z nimi za pomocą zmysłów. Niektóre osoby bardzo lubią też kontakt z drugim człowiekiem i nie korzystają ze sklepów internetowych, bowiem nie czerpią wystarczającej satysfakcji z dokonywania tam zakupów.
Zapewnienie większej wygody kupującym
Nie oznacza to jednak, że w przypadku któregokolwiek z rodzajów produktów należy rezygnować z jednego z kanałów sprzedaży. Przykładowo: jeżeli klient zapozna się z danym kosmetykiem osobiście, kupując go w drogerii lub otrzymując próbkę (sprzedaż tradycyjna), to po uzyskaniu pozytywnych efektów wskutek jego stosowania, chętnie złoży duże zamówienie w sklepie internetowym firmy (sprzedaż internetowa).
Po zaskarbieniu sobie zaufania klienta, sprawnie przeprowadzona kampania produktowa z taką firmą jak choćby ta: http://adwordsgroup.pl/kampania-produktowa/ może spowodować, że sięgnie on również po inne artykuły danej marki. Składanie zamówień przez Internet będzie w tym przypadku wygodne dla klienta, jednak nie doszłoby do tego, gdyby nie nabył on wcześniej produktu w sklepie stacjonarnym.
Dostarczenie klientom stacjonarnym szerszych informacji przez internet
Coraz więcej osób, posiadając stały dostęp do internetu w smartfonie, posiłkuje się zdobytymi za jego pośrednictwem informacjami w podejmowaniu decyzji. Ktoś, kto wybiera się do znanego sobie sklepu stacjonarnego, zlokalizowanego z dala od domu, i podróżuje tam autobusem, najprawdopodobniej będzie w drodze przeglądał internet by uzupełnić wiedzę na temat interesującego go produktu.
Trafiając na stronę internetową konkretnego sklepu (w czym może mu pomóc np. remarketing dynamiczny Google) i dowiadując się o promocji, może on zmienić decyzję zanim dotrze do wybranego wcześniej sklepu i skierować się do tego, który oferuje korzystniejsze warunki i zadbał o reklamę w internecie.
Wytworzenie społeczności klientów, skupionej wokół sklepu
Konsumenci chętnie poszukują też tekstów i filmów o charakterze poradnikowym, uzupełniających ich wiedzę i pokazujących nowe sposoby wykorzystania kupowanych produktów. Zapoznając się z nimi na konkretnej stronie lub koncie YouTube, będą oni bardziej skłonni skorzystać również z usług sklepu, który taki profil prowadzi, co – w dłuższej perspektywie – może posłużyć do wytworzenia postawy lojalności u klientów.
Dodatkowym sposobem na zjednanie sobie klientów jest także prowadzenie stron z opiniami o produktach i forów dyskusyjnych, pozwalających na wymianę doświadczeń. Warto w taki projekt zaangażować specjalistów, służących radą kiedy klienci tego oczekują.