Platformy marketplace, których możesz używać zamiast sklepu internetowego
—
Platformy marketplace, których możesz używać zamiast sklepu internetowego
Wielu z nas staje przed wyborem: własny sklep online czy sprzedaż przez marketplace. Ostatecznie sporo właścicieli biznesów decyduje się na jedno i drugie. Wydaje Ci się, że to bez sensu, ponieważ platformy marketplace pobierają prowizję za sprzedaż? A jednak! W końcu zapewniają znacznie łatwiejszy dostęp do milionów potencjalnych kupujących. Co więcej – znacznie taniej się na nich reklamować. Gdzie zatem warto sprzedawać na ten moment?
Markeptlace Allegro
Allegro to największy marketplace w Polsce. Choć powstał jako serwis aukcyjny, obecnie większość sprzedawanego za jego pośrednictwem asortymentu stanowią nowe produkty. W 2023 r. portal posiadał ok. 19 mln użytkowników, co oznacza, że korzystała z niego ponad połowa mieszkańców Polski. Tym samym, Allegro jest nie tylko największym serwisem e-commerce w kraju, ale także zajmuje 13. miejsce wśród najpopularniejszych portali handlowych na świecie.
Imponujący zasięg przyciąga zarówno drobnych sprzedawców, jak i uznane marki. Duże możliwości Allegro sprawiają, że sprzedaż w jego ramach można traktować nie tylko jako wsparcie innego przedsięwzięcia (np. własnego sklepu internetowego), ale także całkowicie samodzielną działalność. W obu przypadkach Allegro pozwala na wypracowanie satysfakcjonujących zysków – wystarczy wspomnieć, że przeciętny Allegrowicz pozostawia w serwisie ok. 250 zł miesięcznie!
Podpowiedź: Więcej o tym, jak sprzedawać na Allegro rentownie, dowiesz się m.in. dzięki takim aplikacjom jak darmowy AlleSpark. Pomaga on monitorować poziom rentowności na Allegro. Przyda Ci się zatem, jeśli obawiasz się zbyt wysokich kosztów w stosunku do przychodów.
Marketplace Amazon
Amazon to największy marketplace na świecie. Funkcjonując od 30 lat, zyskał olbrzymią liczbą użytkowników – ponad 300 mln kupujących na całym świecie. Co ważne, za aż ok. 25% wartości sprzedaży odpowiada rynek europejski. Nic więc dziwnego, że Amazon regularnie pojawia się w kolejnych krajach.
Uruchomiona na początku 2021 r. polska domena Amazona przyciągnęła ok. 6 mln użytkowników. Na ten moment największą popularnością Amazon Polska cieszył się pod koniec 2022 r., kiedy to odwiedziło go nieco ponad 9 mln osób. Sytuacja uległa jednak unormowaniu i na początku 2023 r. platformę odwiedzało ok. 7 mln osób z Polski.
Wynika z tego, że Amazon wciąż znajduje się daleko w tyle za Allegro, jeśli chodzi o handel krajowy. Należy jednak pamiętać, że mniejsza liczba użytkowników nie musi być ograniczeniem, a szansą na zagospodarowanie przestrzeni o mniejszej konkurencji między sprzedawcami.
Marketplace Empik
Czasy, kiedy Empik był tylko siecią księgarni, dawno minęły. Obecnie pod szyldem marki sprzedawane są nie tylko książki. Rosnąca popularność marketplace’ów sprawiła, że w 2017 r. firma dodatkowo uruchomiła EmpikPlace, czyli własną platformę sprzedażową. Narzędzie pozwala zewnętrznym sprzedawcom na wystawianie swoich produktów w ramach sklepu empik.com.
EmpikPlace to jedna z najbardziej rozpoznawalnych platform sprzedażowych w Polsce. Jak wynika z oficjalnych danych, cieszy się aż 35 mln odwiedzin miesięcznie oraz posiada ponad 5 mln użytkowników w aplikacji mobilnej. Obecnie z platformy korzysta ponad 5 tys. sprzedawców, którzy do tej pory wystawili ok. 7 mln ofert należących do różnych kategorii – wśród nich można znaleźć nawóz do roślin oraz karmę dla psa.
Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał marki, za pośrednictwem EmpikPlace szczególnie warto sprzedawać takie produkty jak książki, prasa, wydawnictwa muzyczne, gry i filmy. Skojarzenia ciężko zmienić i w tym tkwi ich wielka moc. Mimo upływu lat większość osób myśląc o Empiku, wciąż widzi stylową księgarnię. Zamiast z tym walczyć, o wiele bardziej opłaca się poddać nostalgii i wkroczyć na platformę z jednoznacznie określonym asortymentem.
Marketplace Temu
Temu to platforma marketplace należąca do PDD Holdings – chińskiego przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego w handlu elektronicznym. Pierwszym krajem, w jakim się pojawiło, były USA. Następnie Temu rozwinęło swoją działalność na aż 49 państw – w tym Polskę. Funkcjonowanie marketplece’u opiera się na umożliwieniu chińskim sprzedawcom prowadzenie bezpośredniej sprzedaży – bez konieczności współpracowania z zagranicznymi dystrybutorami. Taki model biznesowy pozwala utrzymać niskie ceny produktów.
Temu cieszy się w Polsce sporą popularnością. W lipcu 2023 r. platformę odwiedziło ponad 10 mln rodzimych użytkowników. Tym samym, stało się popularniejsze niż Aliexpress i Shein. Ciężko jednak powiedzieć, czy dobra passa długo się utrzyma. Nowe platformy marketplace bardzo często przegrywają z Allegro z kretesem – nawet pomimo stosowania agresywnych kampanii reklamowych. Warto w tym kontekście przypomnieć sytuację Shopee, które musiało wycofać się z Polski w 2023 r.